Opis
Wodzisław Śląski – stacja kolejowa położona w Wodzisławiu Śląskim otwarta dla ruchu w 1882 roku. Przy ul. Dworcowej znajduje się dworzec pochodzący z 1895, który w latach 2017-2019 przeszedł remont generalny. W otoczeniu dworca znajduje się nieczynna już i zdewastowana wieża ciśnień oraz pompa. Dodatkowe tory są zdatne do eksploatacji.
W 2018 obsłużyła pomiędzy 500 a 699 pasażerów na dobę.
Wodzisław Śląski posiada nastawnie: WSA (dysponująca od strony Rybnika) oraz WSB (dysponująca od strony Chałupek) oraz nieczynną lokomotywownię a dawniej również zakład napraw wagonów towarowych. Posiadał również nastawnie WSA-1 (wykonawcza od strony Rybnika).
Stacja jest ważnym węzłem towarowym na trasie Katowice-Bogumin oraz dla pobliskich kopalni węgla kamiennego oraz koksowni w Radlinie.
Źródło: wikipedia.pl
Historia
Historia kolei żelaznej w Wodzisławiu sięga drugiej połowy XIX w. Mieszczanie wodzisławscy chcieli uzyskać połączenie kolejowe z Katowicami i Raciborzem jednak z pominięciem Rybnika. W 1861 roku królewskie władze rządowe wyraziły zgodę na budowę szosy z Wodzisławia przez Radlin Dolny, Obszary, Biertułtowy do dworca kolejowego Czernica (obecnie Rydułtowy). Ukończono ją po kilku latach i odtąd Wodzisław miał samodzielne połączenie z koleją zarówno do Katowic jak i Raciborza. W 1882 roku droga ta straciła na znaczeniu w wyniku zakończenia budowy szerokotorowej linii kolejowej z Wodzisławia do Niedobczyc. W tym samym roku miasto uzyskało połączenie poprzez Chałupki z węzłem kolejowym w Boguminie. Dalsza rozbudowa linii kolejowej doprowadziła do połączenia Jastrzębia z Wodzisławiem a dalej z Orzeszem. W roku 2017 stacja obsługiwała 200–299 pasażerów na dobę. W 2018 obsłużyła już pomiędzy 500 a 699 pasażerów na dobę.
Źródło: wikipedia.pl