Opis
Trolejbusy w Tychach – jeden z trzech funkcjonujących systemów transportu trolejbusowego w Polsce (obok Lublina oraz Gdyni i Sopotu).
Trolejbusowa sieć trakcyjna jest zasilana prądem stałym o nominalnym napięciu 660 V. Energia elektryczna dostarczana jest za pośrednictwem dwóch podstacji trakcyjnych, zlokalizowanych w zajezdni autobusowej (moc 2×800 kW) oraz przy ul. Budowlanych (moc 3×800 kW). Przewód jezdny w postaci miedzianego drutu o średnicy 12 mm zawieszony jest na wysokości od 5,80 do 6,20 m nad ulicami. Łączna długość sieci trakcyjnej wynosi ponad 40 km dla pojedynczego toru. Na sieci znajduje się 20 zwrotnic (rozjazdów), 19 tzw. zjazdów, 11 skrzyżowań oraz 32 przerywacze (izolatory sekcyjne). Wszystkie zwrotnice sterowane są radiowo. Obecnie obsługą linii trolejbusowych zajmują się Tyskie Linie Trolejbusowe, Spółka z o.o. powstała w wyniku wydzielenia ze struktur tyskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.
Źródło: wikipedia.pl
Historia
Budowę pierwszej eksperymentalnej linii trolejbusowej rozpoczęto na polecenie wojewody 11 lutego 1982 i uruchomiono 30 września 1982 roku. Trasa miała długość 4 kilometrów i biegła od zajezdni autobusowej ulicami Piłsudskiego i Dmowskiego, do ulicy Jana Pawła II. Tychy wybrano na miejsce eksperymentu ze względu na szerokie ulice, które nadawały się do wprowadzenia komunikacji trolejbusowej. Miesiąc później (30.10.1982) wojewoda wydał zgodę na rozbudowę sieci. Pierwsze trolejbusy miały oznaczenia cyfrowe: 1, 2, 3, potem wprowadzono oznaczenie literowe: A, B, C, D, E, F, G.
26 czerwca 2018 podpisano umowę na budowę sieci trolejbusowej na ul. Sikorskiego wraz z budową nowej stacji zasilającej, co umożliwi zmianę trasy linii E i uruchomienie nowej linii G. Część linii pozbawionej trakcji trolejbusy będą pokonywać na bateriach.
Źródło: wikipedia.pl