Opis

Dworzec kolejowy w Tarnowskich Górach to budynek, którego historia rozpoczyna się w II poł. XIX w. Jednak jego obecny wygląd nie jest godny z tym pierwotnym, a z przebudową dokonaną pod koniec XIX w. Projekt obiektu przygotował wówczas Robert Honsch (twórca m.in. kamienic na wrocławskim rynku). Powstał wówczas dwukondygnacyjny budynek w stylu neorenesansowym, z cegły, na kamiennym cokole. W rondach w drugiej kondygnacji fasady umieszczono herby Wrocławia, Tarnowskich Gór oraz Królestwa Prus (obecnie w jego miejscu jest herb Polski). Dworzec stał się wówczas, ze względu na piękną architekturę, nowoczesność i funkcjonalność wizytówką Tarnowskich Gór.

Budynek tarnogórskiego dworca jest zwartą bryłą, składającą się z holu głównego, piętra i wejścia do tunelu z wyjściem na perony. Budynek jest dwukondygnacyjny, podpiwniczony z poddaszem. Na parterze dworca w holu znajdują się kasy biletowe i lokale zagospodarowane komercyjnie. Z tunelu dworca prowadzi wejście na perony, wejście schodami na holl oraz dwa wyjścia na plac przydworcowy w stronę centrum miasta.

Dworzec kolejowy oprócz pomieszczeń służących bezpośrednio podróżnym (hala główna, kasy biletowe, poczekalnie, przechowalnie bagaży, sanitariaty) posiada lokale i pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność handlowo-usługowa.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Historia

arnowskie Góry dysponują połączeniem kolejowym już od 1854 r. Znaczny wpływ na powstanie dworca w Tarnowskich Górach miał rozwój przemysłu, górnictwa i hutnictwa. Inicjatorem stworzenia węzłów komunikacyjnych łączących Górny i Dolny Śląsk był hrabia Andrzej Renard – właściciel zakładów hutniczych. W 1856 r. powstał we Wrocławiu komitet założycielski Opolsko-Tarnogórskiej Spółki Kolejowej (Oppeln-Tarnowitzer Eisenbahn Gesellschaft), w skład którego wszedł m.in. hrabia Andrzej Renard, Hugo Fuerst zu Hohenlohe, książę Adolf Hohenlohe, Viktor von Ratibor oraz baron von Auschwitz. Pierwszym najważniejszym i strategicznym zadaniem ww. komitetu było wybudowanie linii kolejowej łączącej Tarnowskie Góry z Opolem. Mocą dekretu królewskiego z 1 grudnia 1856 r. uzyskano pozwolenie na budowę linii kolejowych i przystanków. Prace jednak rozpoczęto sześć miesięcy wcześniej, dzięki czemu 12 lutego 1857 r. pierwszy pociąg towarowy przyjechał z Zawadzkiego na stację Tarnowskie Góry. Otwarcie całej linii kolejowej na odcinku Tarnowskie Góry – Opole odbyło się natomiast 24 stycznia 1858 r. Wraz z uruchomieniem linii kolejowej do użytku oddano w 1857 r. pierwszy budynek dworca. Został on wzniesiony wg prostego projektu z surowej cegły. Szybko okazał się jednak niewystarczający dla zwiększającego się z roku na rok ruchu pociągów. Nikt bowiem nie przypuszczał, że Tarnowskie Góry tak szybko staną się ośrodkiem prężnego przemysłu górniczego, rzemiosła, szkolnictwa, jak i miastem rozmaitych urzędów dla całego powiatu. Przy okienku biletowym starego dworca, w ciasnej poczekalni codziennie tłoczyły się gromady podróżnych. Po 1880 r. ruch prywatnych podróżnych, do którego dodać należy codzienne przejazdy służbowe górników i hutników podążających do kopalni „Buchacz” (kopalnia „Radzionków”), Lazyhuette i licznych kopalń i fabryk Bytomia, Chorzowa, tak przybrał na sile, że każdego dnia odchodziło z Tarnowskich Gór 100 pociągów, na kolei zatrudnionych było 200 urzędników i 300 robotników. Po upaństwowieniu linii kolejowych przystąpiono więc do przebudowy dworca, która miała miejsce w latach 1888–1890.

W 1960 r. dokonano zupełnej przebudowy wnętrz dworca na styl socrealistyczny.

Obecnie dworzec kolejowy w Tarnowskich Górach należy do jednych z najpiękniejszych zabytkowych dworców w Polsce, w 2007 r. zakończyła się bowiem jego renowacja.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Data powstania obiektu: 1857 r.

Dane teleadresowe

Częstochowska 1
42-600 Tarnowskie Góry
place
50.446676, 18.864437 Skopiowano do schowka
N50º26'48.034", E18º51'51.973" Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Dla niepełnosprawnych
Kawiarnia/bistro
Parking
Restauracja
Toaleta
Ogólnodostępny

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.