Stacja Kolejki Wąskotorowej w Stanicy

Nr w rejestrze zabytków:
A/1477/92 z 01.03.1993

Opis

Stanice Wąskotorowe, funkcjonujące przez niemal 100 lat, od 1899 r. do 1991 r., dzisiaj powracają do życia. A wszystko to z powodu tworzonego tutaj skansenu zabytkowego taboru oraz przejażdżkom kolejką na trasie do Rud.

Budynek dworca kolei wąskotorowej w Stanicy został zbudowany pod koniec XIX w. Jego uroczyste otwarcie miało miejsce 25 marca 1899 r. Pociągi kursowały tędy regularnie do 1991 r., po czym cała linia wąskotorówki z Gliwic do Raciborza, licząca niegdyś 51 km, została zamknięta dla regularnego ruchu. Stacja w Stanicy jest jednak o tyle atrakcyjna, iż nadal żyje i choć budynek dworca pełni obecnie funkcje mieszkaniowe, po znajdujących się przy nim torach przejeżdżają dość często, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, pociągi pełne turystów. Na samej stacji podziwiać można również zabytkowy tabor zgromadzony tutaj przez Towarzystwo Miłośników Kolei Wąskotorowej. Stoją tutaj dumnie lokomotywy, parowozy, wagony towarowe i osobowe, które stopniowo poddawane są pracom renowacyjnym. Z kolei przewozy turystyczne, odbywające się na trasie Rudy - Stanica - Rudy oraz Rudy - Paproć - Rudy to atrakcja istniejąca dzięki opiece Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Historia

Historia kolejki wąskotorowej przebiegającej przez Stanicę sięga końca XIX w. Jako pierwszą do użytku oddano w 1899 r. linię o długości 23,51 km z Gliwic przez Nieborowice do Rud Wielkich. Był to pierwszy etap projektu przewidującego doprowadzenie linii kolejowej aż do Raciborza. 28 lutego 1901 r. tor kolejowy dotarł do miejscowości Paproć. Natomiast 1 kwietnia następnego roku oddano do eksploatacji dalszy odcinek z Paproci do Markowic Raciborskich. Ostatni fragment linii budowanej etapami doprowadzono do Plani (obecnie Płoni) – dzielnicy Raciborza 17 maja 1903 r. Cała trasa z Gliwic do Raciborza przez Bojków, Nieborowice, Pilchowice, Stanice, Rudy, Szymocice, Nędzę i Babice liczyła łącznie 51 km.

Już w pierwszym roku swojego istnienia kolej przewiozła 279 646 pasażerów i 10 009 ton towarów. Należy podkreślić, że był to najwygodniejszy środek komunikacji pasażerskiej na trasie Gliwice - Racibórz. Podróż normalnotorowym pociągiem osobowym, z konieczną przesiadką w Kędzierzynie trwała ok. 2,2 godz. Kolej wąskotorowa, mimo że czas jazdy miała porównywalny, to obsługiwała 10 miejscowości pozbawionych do tej pory sprawnej komunikacji. Do 1945 r. z tego rodzaju transportu pasażerskiego korzystało ok. 700 tys. osób rocznie, a po II wojnie światowej aż do początku lat 60. już ponad milion. Rekord zanotowano w 1954 r., kiedy to przewieziono 1 834 400 pasażerów. W 1991 r., który był ostatnim rokiem funkcjonowania regularnego ruchu pod szyldem PKP, z usług tej kolei skorzystało 90 292 osób.

Dzisiaj po dawnej kolei pozostał jedynie liczący 6 km długości odcinek ze Stanicy przez Rudy do Paproci i obiekty z układem torowym w Rudach. Główne budynki dworcowe na stacjach w Stanicy, Nędzy i Paproci po zniszczeniach, których doznały w 1945 r., nieudolnie odbudowane zatraciły swój dawny wygląd.

Cała linia kolejowa z Gliwic do Raciborza Markowic została wpisana do wojewódzkiego rejestru zabytków i od 1 marca 1993 r. jest chroniona prawem. W ten sposób uczyniono pierwszy krok dla ratowania tego niezwykle interesującego systemu transportu szynowego, posiadającego bogatą, ponad 100-letnią historię.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Data powstania obiektu: 25.03.1899 r.

Dane teleadresowe

Cystersów 1
44-145 Stanica
Tel. kom.: +48 500 282 732
place
50.1999706331339, 18.5110002687561 Skopiowano do schowka
N50º11'59.894", E18º30'39.601" Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Parking
Zabytek techniki
Wstęp bezpłatny
Dostęp 24h/7

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.