Opis

Dziś na terenie całkiem przyzwoitego budynku dawnego dworca kolejowego można... potańczyć w szkole tańca, czy skorzystać z usług fryzjera, gdyż poczekalnię przekształcono na działalność gospodarczą, a kasy zlikwidowano, ponieważ w obecnych czasach niewątpliwie trudno byłoby utrzymać ten budynek. Nowy budynek dworca kolejowego dotrwał do czasów, w których teoretycznie okazał się niepotrzebny i to po niemal 18-tu latach posługi pasażerom. 

Może wkrótce nadejdą dla niego lepsze czasy i znów stanie się wizytówką przewoźnika, bądź przewoźników organizujących komunikację kolejową na linii, która istnieje blisko 160 lat. Póki co, w chwili obecnej z deklaracji obecnych organizatorów kolejowych wynika, iż z Mikołowa można dojechać m.in.: do Pragi, Warszawy, Białegostoku, Raciborza, Rybnika, Tczewa, czy nawet do Moskwy.

Źródło: polskaniezwykla.pl

Historia

W roku 1856 Mikołów połączono linią kolejową z pobliską wówczas osadą Orzesze (prawa miejskie uzyskała dopiero w roku 1962 ), która to została wybudowana przez firmę noszącą nazwę Wilhelmsbahn-Gesellschaft, czyli Spółka Wilhelma (można by tę nazwę tak przetłumaczyć). Dlatego też stara droga prowadząca do Gliwic (dzisiejsza ulica Wyzwolenia ) została przecięta torami kolejowymi. Stąd ulicę przeprowadzono w lewo, w kierunku dzisiejszej ulicy Karola Miarki Seniora i dalej pod, wówczas, nowy wiadukt. Na prawo od wiaduktu, w miejscu mniej więcej gdzie stoi obecny budynek dworca z 1993 roku - wybudowano wtedy obszerny trzykondygnacyjny budynek dworca kolejowego z poczekalnią, restauracją, mieszkaniem dla naczelnika stacji i pokojami służbowymi.

W niedługim czasie, po roku 1856, miasto uzyskało połączenie z dzisiejszą dzielnicą Katowice-Ligota, a później z samym miastem Katowicami, Rybnikiem i Raciborzem. Na przełomie wieków XIX i XX linia kolejowa przebiegająca przez Mikołów stanowiła jedną z najważniejszych arterii komunikacyjnych na terenie wschodniego Górnego Śląska. Tędy transportowano masowo węgiel, wyroby odlewnicze, surowce i półprodukty do dalszej produkcji, m. in. dla przemysłu ciężkiego, urządzenia techniczne, a także pasażerów. Połączenie miasta koleją miało znaczący wpływ na dalszy rozwój przemysłu w rejonie Mikołowa. W tym okresie powstała m.in. Huta „Waltera”, dzisiejsza Fabryka Palenisk Mechanicznych, czy Mikołowska Papiernia ( dziś niestety w upadku ), albo wówczas Fabryka Kotłów Parowych i Warsztaty Mechaniczne-Henryk Koetz, dziś Mifama-Grupa Carboautomatyka.

W 1945 roku dworzec kolejowy został podpalony przez wycofujące się oddziały hitlerowskie w obliczu nacierającej w szybkim tempie Armii Czerwonej. Pierwotny budynek dworca kolejowego mógłbym porównać do któregoś na terenie Wielkopolski, ot tak jakoś mi się nasuwa porównanie jego bryły i elewacji. Posiadał trzy kondygnacje w najwyższej jego części, druga jego część posiadała dwie kondygnacje. Kondygnacja przyziemia posiadała półokrągłe łuki, być może tworzyły one coś w rodzaju arkady. Obie części przekryte były dwupołaciowymi dachami. Na drugiej kondygnacji w równym poziomie obu części znajdowało się 11 okien, na drugiej 4. Ogólnie budynek charakteryzował się prostym wyglądem bryły ze skromnymi ozdobieniami w obramieniach otworów okiennych i w części ściany szczytowej, pod dachem.

Drugi budynek dworca został wybudowany, a właściwie dosłownie postawiony w 1945 roku, między wypalonym pierwotnym budynkiem a istniejącą jeszcze starym budynkiem ekspedycji. Był to drewniany barak o długości ok. 20 metrów, który przeniesiono z terenu byłego obozu dla jeńców radzieckich w pobliskiej Kamionce, dziś dzielnicy miasta. W grudniu 1948 roku w baraku wybuchł pożar. Straż pożarna, która ma do dziś swą siedzibę ok. 300 m od dworca, nie dopuściła, by pożar strawił w całości „dworzec kolejowy”.

Po ugaszeniu pożaru, „dworzec” odremontowano i przez jakiś czas służył pasażerom. Po kilku latach drewniany „dworzec” rozebrano, w jego miejscu postawiono murowany budynek, także przypominający barak, który jako dworzec tymczasowy służył mieszkańcom aż do roku 1993, czyli ok. 30-40 lat... W tym czasie zostało spełnione życzenie mieszkańców dzielnicy Kamionka, gdzie urządzono przystanek kolejowy Mikołów-Jamna i przy okazji zelektryfikowano linię kolejową. Dnia 25 listopada 1993 roku oddano do użytku nowy obiekt dworca kolejowego, który postawiono prawie na fundamentach pierwotnego budynku z roku 1856 i służył podróżnym do roku ok. 2011.

Źródło: polskaniezwykla.pl

Data powstania obiektu: 1856 r.

Dane teleadresowe

Kolejowa 3
43-190 Mikołów
place
50.1722710221928, 18.8992858384278 Skopiowano do schowka
N50º10'20.176", E18º53'57.429" Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Parking
Możliwość zwiedzania
Ogólnodostępny
Wstęp bezpłatny

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.