Opis

Konduktorownia jest prowadzona przez Towarzystwo Zachęty, którego jest jednocześnie siedzibą. Stowarzyszenie to powstało z inicjatywy historyka sztuki Piotra Głowackiego i twórców z Częstochowy. Jego celem jest: 

  • popularyzacja w społeczeństwie dokonań artystów w dziedzinie kultury i sztuki,
  • integrowanie działalności artystów i miłośników kultury na rzecz krzewienia sztuk pięknych, muzyki, literatury, filmu oraz innych dyscyplin twórczych,
  • przywracanie tradycji mecenatu artystycznego,
  • angażowanie grup społecznych na rzecz kultury i sztuki,
  • działalność edukacyjna i promocyjna na rzecz sztuki współczesnej,
  • wychowanie i edukacja dzieci i młodzieży w zakresie kultury i sztuki,
  • utworzenie Regionalnej Kolekcji Sztuki Współczesnej,
  • utworzenie Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesności.

Towarzystwo realizuje swoje cele w szczególności przez:

  • zorganizowanie i stopniowe uzupełnianie o nowe eksponaty Regionalnej Kolekcji Sztuki Współczesnej oraz zarządzanie nią (wybór, zakup i zabezpieczenie dzieł sztuki, działalność wystawiennicza, bazy danych),
  • utworzenie i zarządzanie Interdyscyplinarnym Centrum Nowoczesności (adaptacja obiektów przemysłowych na centrum łączące funkcje artystyczne, społeczne, edukacyjne, rekreacyjne, rozrywkowe),
  • organizację i prowadzenie galerii oraz salonów wystawienniczych, w tym „wędrujących wystaw”,
  • prowadzenie prac badawczych, konferencji, seminariów, sympozjów, koncertów i festiwali interdyscyplinarnych,
  • aktywną popularyzację dorobku artystów,
  • działalność promocyjną,
  • powoływanie sekcji i zespołów zadaniowo-merytorycznych,
  • przydzielanie nagród artystom,
  • wydawnictwa i kolportaż,
  • impresariat, działania agencyjno-menadżerskie.

Stara konduktorownia jest doskonałym miejscem na realizację tak ambitnych celów towarzystwa. W oryginalnie zaadaptowanych wnętrzach odbywają się liczne wystawy, wernisaże, wydarzenia artystyczne, które przyciągają coraz więcej zainteresowanych. Zbiór, który powstaje w odniesieniu do stanu posiadania Muzeum Częstochowskiego, stanowi nowy zasób dzieł sztuk wizualnych. Kolekcja ma stać się oryginalnym fragmentem życia artystycznego w Częstochowie i regionie.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Historia

Historia konduktorowni jest nierozerwalnie związana z Koleją Warszawsko-Wiedeńską, zwaną niegdyś Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską. Była to pierwsza trasa kolejowa wybudowana na terenie Królestwa Polskiego z inicjatywy Polaków, a jej głównym zadaniem było wspieranie rozwoju gospodarczego Królestwa. Pomysł jej stworzenia pojawił się już w latach 30. XIX w. Jej trasa została wyznaczona w 1838 r., a w rok później prace nad jej budową zostały podzielone na odcinki. Te, które przebiegały przez Częstochowę nosiły numery III – odcinek od Piotrkowa do Częstochowy i Częstochowa (budową kierował inż. Roman Pollini, zastąpiony w trakcie robót przez inż. Adama Krauze) oraz IV – odcinek od Częstochowy do granicy Królestwa (budową kierował inż. Franciszek Leszczyński). W kwietniu 1839 r. oficjalnie swoją działalność rozpoczęło Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawa - Wiedeń. Pierwsze prace w terenie ruszyły już w 1840 r. Po rozwiązaniu towarzystwa w 1842 r. prace i finansowanie budowy kolei przejęły agendy rządowe i w 1844 r. zostały one wznowione. Uroczyste otwarcie ruchu kolejowego na pierwszym odcinku z Warszawy do Grodziska miało miejsce w 1845 r.

W latach 1845–1846 wzniesiono w Częstochowie pierwszy dworzec na trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Miał charakter późnoklasycystyczny i kształtem przypominał lokomotywę – jego środkowa część miała piętro i kwadratową wieżę, natomiast boczne pawilony były parterowe.  

17 listopada 1846 r. nastąpiło uroczyste otwarcie odcinka do Częstochowy. Już dzień wcześniej z Warszawy wyruszył do Częstochowy pociąg z namiestnikiem i gośćmi. Po przyjeździe do Częstochowy odbyło się oficjalne powitanie przez władze miasta i licznie przybyłe delegacje okolicznych miejscowości. Następnie udano się do klasztoru na Jasnej Górze, gdzie odprawiona została msza św., a goście zwiedzili klasztor. Później odwiedzono jeszcze szpital miejski i wojskowy, po czym przybyli goście powrócili na obiad do budynku dworu stacyjnego. Po pokazie sztucznych ogni ok. godz. 6 wieczorem wyruszono w podróż powrotną do Warszawy. 19 listopada w prasie ukazała się zapowiedź, że od 1 grudnia ruch na odcinku do Częstochowy będzie dostępny publicznie.

Źródło: peuk.fiiz.pl

Aktualna funkcja: Regionalne Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych
Data powstania obiektu: XIX w.

Dane teleadresowe

Marszałka Józefa Piłsudskiego 34/36
42-202 Częstochowa
Tel. kom.: 519 198 633
Tel. kom.: 603 74 55 35
Tel. kom.: 601 487 237
Tel. kom.: 501 03 44 11
place
50.808070, 19.122112 Skopiowano do schowka
N50º48'29.052", E19º7'19.603" Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Wstęp płatny
Parking
Możliwość zwiedzania
Na deszcz
Ogólnodostępny

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.