Opis

Częstochowa – największa stacja kolejowa Częstochowy, znajduje się w Śródmieściu. Jest jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Polsce. W klasyfikacji PKP należał do dworców kategorii A, czyli obsługujących ponad 2 miliony pasażerów rocznie, a od 2015 roku działa jako dworzec kategorii „P” (premium). Stacja jest jedną z najważniejszych w południowej Polsce, obsługująca połączenia lokalne i dalekobieżne w ruchu krajowym i międzynarodowym.

W roku 2018 stacja obsługiwała ok. 10 000 pasażerów na dobę, co dawało jej, wespół ze stacją Gdańsk Oliwa 23. miejsce w kraju.

Linie kolejowe
Przez stację przechodzą następujące linie kolejowe:

  • 1 Warszawa Centralna – Katowice (zelektryfikowana linia łącząca Śląsk z Mazowszem poprzez województwo łódzkie)
  • 700 Częstochowa - Częstochowa Stradom
  • 701 Częstochowa - posterunek odgałęźny Kucelinka (linie łączące Wiedenkę z protezą koniecposką)

Budynek
Projektantem obecnego, postmodernistycznego budynku dworca jest krakowski architekt, Ryszard Frankowicz. Dworzec ma powierzchnię 3186 m² i kubaturę 41 tys. m³, konstrukcja dachowa jest wsparta na 22 pylonach o wysokości 11,5 m i średnicy 1 m.

Dworzec jest dworcem przelotowo-czołowym. Obok peronu pierwszego wyróżniony jest także peron 1a, nazywany kieleckim. Przy peronie 1a znajduje się jedyny nieprzelotowy tor.

Źródło: wikipedia.pl

Historia

Pierwszy dworzec wzniesiono w latach 1845-1846, podczas budowy kolei warszawsko-wiedeńskiej. Miał charakter późnoklasycystyczny i kształtem przypominał lokomotywę – jego środkowa część miała piętro i kwadratową wieżę, natomiast boczne pawilony były parterowe. W 1852 zainstalowano na dworcu telegraf. W 1873 roku dworzec został powiększony, a następnie rozbudowany przez arch. Czesława Domaniewskiego. Na początku XX wieku został przebudowany przez Czesława Domaniewskiego. W czasie wojny polsko-bolszewickiej wojskowym komendantem stacji kolejowej był kpt. Antoni Malinowski. Pierwszy pociąg elektryczny wjechał na stację w 1956 roku. Dworzec rozebrany został pod koniec lat 70. XX wieku. Z pierwotnych zabudowań ocalały: budynek pomocniczy nazywany konduktorownią i dawny szalet. Decyzja o budowie nowego dworca zapadła w połowie lat 1970., gdy miasto zostało stolicą województwa. W wyniku ogólnopolskiego konkursu architektonicznego zdecydowano, że projektantem nowego dworca został krakowski architekt Ryszard Frankowicz wraz z zespołem 16 współpracowników, a pierwsze prace w tym kierunku zaczął prowadzić na przełomie lat 1970. i 1980. To na potrzeby nowego budynku dworcowego wyburzono budynek stacyjny powstały w czasach budowy kolei warszawsko-wiedeńskiej. Po upadku socjalizmu planowaną po wschodniej stronie torów część przeznaczoną na biura kolejowe mocno zmniejszono, w efekcie czego dokonane już wyburzenie starego dworca okazało się zbędne. Równocześnie w pawilonie zachodnim zaprojektowano pomieszczenia z przeznaczeniem na cele komercyjne.

Budowa obecnego dworca kolejowego została rozpoczęta przez Śląską DOKP w Katowicach i trwała od roku 1989 do 1996 roku, przy czym główny gmach plac przed nim rozpoczęto budować w 1994 roku. Pasaż z poczekalniami nad torami oddano do użytku w 1991 na VI Światowe Dni Młodzieży, pozostałą część – 9 listopada 1996 roku, w 150. rocznicę dotarcia kolei do Częstochowy. Uroczyście otworzył ją ówczesny prezydent Polski Aleksander Kwaśniewski. 24 maja 1997 r. przed dworcem odsłonięto pomnik z popiersiem Władysława Biegańskiego; dzieło Szymona Wypycha.

W lipcu 2019 r. SARP Częstochowa i PKP SA ogłosiły konkurs na koncepcję realizacyjną nowego dworca kolejowego i studialnego opracowania zagospodarowania dla terenów po zachodniej stronie torów, w tym obszaru dworca autobusowego.

Źródło: wikipedia.pl

Ciekawostki

  • Peron drugi na dworcu kolejowym Częstochowa Osobowa uważany jest za najdłuższy w Polsce. Peron ten ma długość 565 metrów. Znajduje się na Dworcu Głównym w Częstochowie, jednym z najnowocześniejszych dworców PKP w Polsce.
  • Dworzec zajął trzecie miejsce w rankingu najlepszych dworców w Polsce opublikowanym przez Gazetę Wyborczą.
  • Na dworcu znajduje się ogólnodostępna kaplica, w której regularnie odprawiane są nabożeństwa.
Data powstania obiektu: 1846 r.

Dane teleadresowe

Piłsudskiego 38
42-200 Częstochowa
place
50.808548, 19.120228 Skopiowano do schowka
N50º48'30.773", E19º7'12.821" Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Kawiarnia/bistro
Parking
Restauracja
Toaleta
Możliwość zwiedzania
Ogólnodostępny
Wstęp bezpłatny

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.