Opis

Chorzów Batory (dawniej: Hajduki) – najważniejsza stacja kolejowa w Chorzowie stanowiąca początek magistrali węglowej. Stacja powstała w 1846 roku. Niemieckie nazwy stacji brzmiały: Schwientochlowitz (do 1902), Bismarckhütte (1903–1915, 1939–1941), Bismarckhütte Staatsbahnof (1916–1922) oraz Königshütte Bismarck (1942–1945). Pierwszą polską nazwą stacji, używaną w latach 1922–1939 i 1945–1951 (zima) były Hajduki. Obecną nazwę Chorzów Batory wprowadzono 20 maja 1951 roku, tj. od letniego rozkładu jazdy 1951].

Linie kolejowe przechodzące przez stację:

  • D131 Chorzów Batory – Tczew (magistrala węglowa) + linia kolejowa Katowice – Lubliniec
  • D137 Katowice – Legnica
  • D164 Chorzów Batory – Ruda Kochłowice
  • D713 Katowice – Chorzów Batory.

Głównie jest to stacja węzłowa, na której łączy się kilka towarowych i pasażerskich linii kolejowych. Najważniejszą obecnie jest ciąg E30 (Katowice – Gliwice). Mimo tego, przejazd jadących nim pociągów następuje w kierunku zwrotnym (najczęściej ma to miejsce pod nastawnią CB), gdyż "na wprost" jedzie się w kierunku Chorzowa Miasta i dalej na Bytom. Od strony Katowic dociera tutaj też trzeci tor (linia z Katowic przez Gottwald) oraz szlak z posterunku Hajduki. Obecny układ torowy jest pamiątką po przebudowie, w wyniku której przełożony został na obecne miejsce szlak z Miasta. Dawniej istniał też trzeci tor szlakowy do stacji Ruda Chebzie oraz Chorzów Miasto. Do dziś widać też ślady po planowanej budowie drugiej pary torów w kierunku Gliwic, dla uruchomienia Kolejowego Ruchu Regionalnego. W kierunku Katowic oprócz istniejących 3 torów istniały jeszcze dwa (przez nieistniejący już podg Obroki), które zostały zlikwidowane. Sama stacja została też mocno nadszarpnięta kryzysem w przewozach towarowych. Obecnie duża część torów towarowych jest nieużywana, wyłączono też z eksploatacji dawną parowozownię. Mimo to funkcjonują bocznice, m.in do Huty Batory oraz Zajezdni Tramwajów Śląskich. Zmodernizowano też urządzenia SRK: dawne nastawnie suwakowe zastąpiono urządzeniami przekaźnikowo-komputerowymi typu SUP-3 (nastawnia CB), działa też nastawnia przekaźnikowa CB1, pełniąca funkcję manewrowej oraz SKP dla pociągów od strony Chorzowa Miasta. Szlaki od strony Hajduk oraz Gottwaldu posiadają układową kontrolę niezajętości (liczniki osi) i nie jest wymagane stwierdzanie końca pociągów wjeżdżających z tych szlaków.

Data powstania obiektu: 1846 r.

Dane teleadresowe

Armii Krajowej 46a
41-506 Chorzów
place
50.278569, 18.945054 Skopiowano do schowka
N50º16'42.848", E18º56'42.194" Skopiowano do schowka

Cechy i udogodnienia

Możliwość zwiedzania
Wstęp bezpłatny
Dostęp 24h/7

Korzystając z tej strony akceptujesz, że w Twoim urządzeniu końcowym zostaną zainstalowane pliki cookies, które umożliwiają nam świadczenie usług. Brak zgody na pliki cookies oznacza, że pewne funkcjonalności strony mogą być niedostępne. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Cookies.