Opis
W 1934 r. w Polskim Komitecie Szybowcowym (P.K.S.) zostało zarejestrowane grodzieckie koło szybowcowe, zaś w latach 1934–1936 powstał na wzgórzu Parcina hangar. W okresie dwudziestolecia międzywojennego z Parciny latano na szybowcach typu: CWJ, CWJ-bis i CWJ-bis Skaut. Na wzgórzu oprócz pokazów lotu szybowców odbywały się także pokazy modeli latających i obrony przeciwgazowej. Szkoła związana była z Ligą Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (L.O.P.P.) do której Grodziec należał od 1925 r. W czasie drugiej wojny światowej szkolili się tam Niemcy. Po wojnie szkoła działała od 1948 r. Jej ostatnim kierownikiem był Stanisław Meus. W okresie PRL-u, przez pewien czas hangar był wykorzystywany do celów gospodarczych.
Źródło: peuk.fiiz.pl
Ciekawostki
W 2006 r. powstało Stowarzyszenie Miłośników Starych Szybowców i Samolotów „PARCINA”, które oprócz popularyzacji zagłębiowskich tradycji lotniczych i modelarskich zajmuje się także historią grodzieckiej szkoły szybowcowej.